Kategorier
en grafisk designers tankar

Sans-serifs apokalypsen

Det är flertalet av de världsledande klädföretagen som gjort en komplett rebranding på sistone, några exempel är Balenciaga, Burberry samt Calvin Klein. 

Det i sin helhet är det inga fel på, det är faktiskt väldigt bra. Att hålla sitt varumärke relevant och anpassat för den digitala världen är helt avgörande i dagens läge. Följer man inte med strömmen så kommer man inte att överleva som företag. 

Vad som däremot blivit en stor debattfråga är sättet de alla gjort sin rebranding på. Alla har mer eller mindre valt samma väg – Sans Serifs. 
Den problematiken som uppstår är att unikheten försvinner. För att låta gammal (det är inte mina ord), så ser logotyperna ”likadana ut”. 

Varför rebrandar dessa företag?

Förutom att de anpassar sig till den digitala världen så är det även en annan väldigt viktig anledning till varför dessa företag rebrandar sig. 
Det är för att de gamla varumärkesprofilerna inte attraherar unga människor. De är för utdaterade och inte ”relaterbart” för den yngre generationen.

Är det okej för företagen att ”kopiera” varandra?
I sin helhet – Ja.. Det finns inga regler om säger emot det så länge det inte är plagiat.
Moraliskt- Nja.. Jag skulle personligen avråda till att gå samma väg, men tanken att uppdatera sitt märke för att göra sig relevant är ju som sagt ett måste, så det gör dem rätt i.

Vad kan detta leda till i framtiden?

En viss oro finns det bland oss inom den grafiska branschen om att det inte kommer finnas lika mycket rum för kreativitet och originalitet i vårt yrke. 
Dessutom tror jag att det i längden kommer skada företagen i fråga då deras varumärke inte är distinkt och unikt nog och kommer därav få mer frågor gällande det otydliga budskapet de försöker förmedla.

Jag tycker att Highxtar.com sammanfattade situationen väldigt bra: ”brands have been forced to comply with the mantra “renew or die“.”